Home‎ > ‎

Vans servicebulletins

Den 31 januar kom det ut en ny SB fra Vans gjeldende for RV-6, 7 og 8 i midtseksjonen av HS'en.

Den begynner med en inspeksjon som må gjøres før neste flytur.

 

Hvis man finner sprekk(er) på denne inspeksjonen må SB'en gjøres før flyging.

Det ser ut til å være en STOR jobb, men ca 100 nagler man må bore ut, nagle inn to forsterkinger og så nagle alt i hop igjen.

 

Finner man ikke sprekker, kan man fortsette å fly og sjekke området på hver årlig insp til/hvis man finner sprekker. Da må SB'en gjøres før neste flyging.

Slik forstår iallefall jeg det. Noen andre som tolker det annerledes?

 

Her er link til SB'en:

http://www.vansaircraft.com/pdf/sb014-01-31.pdf

 

Og her en en link til VAF hvor det er mere info og div bilder:

 
Og en til:

Denne gangen angående sprekker ved hengslene til høyderors-opphenget.

Denne gangen gjelder det flere RV-typer; fra -3 tom -8.

 

Dette er jo veldig alvorlige saker og flyene er som i forrige SB fra 31 januar ground'a inntil inspeksjon er gjort og ingen sprekker er funnet.

Finner man sprekk(er) er flyet grounda inntil SB'en er gjort.

 

Det er også VELDIG viktig å sjekke at alle jam-nut'ene er skikkelig tight'e, for ellers vil den vesle nut-plate'n og de små -4 naglene ta hele belastningen fra høyderoret.

Jeg har tegnet over-rett merker på alle jam-nut'ene på alle tre rorene i haleseksjonen, og sjekker dem alle sammen på hver preflight.

 

her er en link til SB'en fra Vans:

http://www.vansaircraft.com/pdf/sb14-02-03.pdf

 

 

 

Her er en link til VAF-forum'et hvor der er bilder, diskusjon og mye info.

Inne denne tråden kan man også finne en annen link til en tråd fra ifjor høst. Da ble nemlig problemet med løse jam-nut's og påfølgende sprekker oppdaget for første gang.

http://www.vansairforce.com/community/showthread.php?t=109464
 
 
 
Comments